Afstand: 45.4 km | Noord-Brabant | Woudrichem
Bekijk alle routes!

Ontdek de Nieuwe Hollandse Waterlinie in De Biesbosch

Geel moeraskruid, witte valeriaan en paarse kattenstaart… heerlijke geuren, prachtige aanzichten en sprookjesachtige doorkijkjes maken een fietstocht door de Biesbosch tot een onvergetelijke ervaring. Kleurige bloemetjes brengen afwisseling in het vele groen, terwijl reuzenbalsemien een heerlijke zoete geur in de lucht vermengt. Het is dan ook geen wonder, dat de Biesbosch één van de meest bekende plekken is in Nederland om te recreëren.

De Biesbosch grenst aan één van Nederlands grootste cultuurhistorische waarden: de Nieuwe Hollandse Waterlinie, één van de belangrijkste verdedigingslijnen in de Nederlandse geschiedenis. De Nieuwe Hollandse Waterlinie werd in de achttiende eeuw aangelegd en verving de Hollandse Waterlinie, die dateert van het einde van de zeventiende eeuw. De nieuwe linie en strekte zich 85 kilometer lang uit vanaf een eiland in de Zuiderzee tot aan de Biesbosch. Tot de verdedigingslinie behoorden 46 forten en de vestingsteden Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem. Met een ingenieus systeem werd de hoogte van het water in bepaalde gebieden gereguleerd, waardoor schepen aan de grond liepen of het water ondoorwaadbaar werd voor troepen. Op de plekken waar inundatie niet mogelijk was, of waar wegen aangelegd waren, werden massieve forten gebouwd. Doordat deze forten werden ontwikkeld om optimaal de omgeving te kunnen verdedigen, zijn de meeste vestingwerken uniek. De bouw van de waterlinie werd in 1815 gepland en was pas in 1870 voltooid; de aanleg heeft dus enkele decennia geduurd! De waterlinie is ingezet tijdens de Frans-Duitse Oorlog en tijdens de Eerst een Tweede Wereldoorlog.

Fort Steurgat
Fort Steurgat is één van de verdedigingswerken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die werden aangelegd om de Nederlandse rivieren te verdedigen. De bomvrije kazerne werd in 1881 gebouwd en verbindt twee ondergrondse kruitmagazijnen. Met het fort werd de Merwede afgesloten aan het einde van het Waterliniepad. Inmiddels zijn de bestaande gebouwen verbouwd tot villa’s, penthouses en appartementen. Zo is er een exclusief en bijzonder wooneiland ontstaan.

 

Nederland Monumentenland en haar onderdelen worden ondersteund door:

© Nederland Monumentenland 2019