Paardentram in Den Haag

De treinen zorgden voor de verbindingen tussen de grotere steden. Alleen het plaatselijk verkeer had daar niet veel aan. Als je opzag tegen een lange wandeling kon je gebruik maken van koetsen of omnibussen, getrokken door paarden. Maar de wegen waren vaak slecht. Zo kwam men op het idee een rijtuig op rails te zetten. Een paard ervoor en rijden maar!

Lijnennet van paardentrams
De eerste paardentram in Nederland reed in Den Haag. Op 25 juni 1864 werd de tramlijn tussen Den Haag en Scheveningen feestelijk geopend. Het zou niet lang duren voordat ook kleine stoomlocomotieven als trekker van een tram gebruikt zouden gaan worden. In de late 19de eeuw kwam een heel lijnennet van paardentrams tot stand. Dat was ook wel nodig want het inwonertal van Den Haag groeide in deze tijd enorm: van ruim 70.000 in 1850 naar ruim 200.000 in 1900! De paardentrams hebben tot ongeveer 1906 het straatbeeld in Den Haag bepaald. Een paar jaar eerder begon de aanleg van bovenleidingen voor de elektrische tram.

Paardentram in Trammuseum Rotterdam
In het Trammuseum in Rotterdam staat een van de laatst overgebleven paardentrams. In de periode april t/m oktober is op elke eerste zaterdag van de maand tussen 11.00 uur en 17.00 uur het Tram Museum voor publiek geopend.

Nederland Monumentenland en haar onderdelen worden ondersteund door:

© Nederland Monumentenland 2019