Hoofdstation in Groningen

Het Hoofdstation van Groningen, ‘gebouwd in een virtuoze mengeling van renaissance- en gotische stijlelementen’, behoort tot de fraaiste stationsgebouwen van Nederland. Het is een ontwerp van Isaac Gosschalk, dat officieel op 16 april 1896 werd voltooid, hoewel de gevelsteen boven de ingang het jaartal 1895 vermeldt. Het station is een rijksmonument, de perronoverkappingen en de traverse met seinhuis zijn aangewezen als gemeentelijk monument.

In de jaren zestig van de twintigste eeuw werd de stationshal gemoderniseerd, waarbij er een verlaagd plafond werd aangebracht. In 1999 werd de stationshal gerestaureerd en weer  teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat. Het sierplafond van papier collé (een bijzondere vorm van papierstuc met in mallen geperst papier) kon worden gerestaureerd. De monumentale hal heeft echter weinig functie meer omdat reizigers via andere ingangen kortere routes vinden naar de treinen en voorzieningen in het station.

Nu gaat het Hoofdstation van Groningen weer volledig op de schop. Belangrijkste onderdelen van de ingreep betreffen de aanleg van een voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door. Daardoor komt er een verbinding van de zuidzijde van het station, onder het station door naar het Noorden, tot aan het Stationsplein. Aan de zuidzijde van het station, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5000 fietsen. Vorig jaar al was bekend gemaakt dat het Hoofdstation zal worden uitgebreid met sporen, perrons en een perrontunnel. Uitgerekend is nu dat daarmee de verwachte groei van reizigers straks goed kan worden opgevangen. In de plannen is ook rekening gehouden met de mogelijke verhuizing van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Bij deze nieuwe zuidentree is ook ruimte gereserveerd voor winkels en reizigersvoorzieningen.

Nederland Monumentenland en haar onderdelen worden ondersteund door:

© Nederland Monumentenland 2019