Centraal Station in Amsterdam

Het monumentale karakter van station Amsterdam Centraal blijft onaangetast als de oosttunnel wordt verbreed en uitgebreid met roltrappen. Het gemeentebestuur van Amsterdam koos in de eerste week van juli 2015 een verbouwingsvariant die niets afdoet aan de monumentale waarde van het stationsgebouw.

De NS, spoorbeheerder ProRail, de welstandscommissie en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed hadden al eerder hun voorkeur uitgesproken voor deze variant. Daarmee is de uitbreiding een stap dichterbij. De maatregelen creëren meer ruimte op het spoor en in het station. Dat is nodig om de groei van het aantal treinen en reizigers te kunnen verwerken.
Sinds 1997 wordt er gewerkt aan de grote verbouwing van station Amsterdam Centraal. Het doel is om van het station een ‘wereldstation’ te maken. Een knooppunt van internationale spoorlijnen, waaronder de HSL-Zuid.

De Nederlandse architect Cuypers ontwierp het gebouw, maar de overkapping van de perrons viel buiten de opdracht. De eerste oplevering van het gebouw in oktober 1884 was dan ook zonder perronoverkappingen. De stationskap, bestaande uit 50 boogspanten en een overspanning van bijna 45 meter, werd ontworpen door L.J. Eijmer, civiel ingenieur bij de Staatsspoorwegen. Station Amsterdam Centraal is gebouwd tussen 1881 en 1889 en net als veel andere gebouwen in Amsterdam, werd het gebouwd op houten palen. Bij de bouw traden verzakkingen op, waardoor het werk enige jaren werd vertraagd. Op 15 oktober 1889 werd het station onder enorme publieke belangstelling geopend.

Dagelijks telt Amsterdam Centraal ongeveer 186.000 in-, uit,- en overstappers, waarmee het na station Utrecht Centraal het drukste station van Nederland is.

Nederland Monumentenland en haar onderdelen worden ondersteund door:

© Nederland Monumentenland 2019