Automobiles Citroën in Amsterdam

Tegen het einde van de jaren ’20 had de N.V. Automobiles Citroën (zoals het bedrijf toen heette) haar hoofdvestiging aan de Weteringschans in Amsterdam met werkplaatsen over heel Amsterdam verspreid. Om alle functies van het bedrijf (kantoren, reparatie en verkoop) onder één dak samen te brengen besloot zij in 1929 naar de rand van de stad te verhuizen en een nieuwe hoofdvestiging te bouwen op een terrein naast het Olympisch Stadion, waar tijdens de Olympische Spelen van 1928 het gebouw voor krachtsport stond. De gemeente Amsterdam verleende haar goedkeuring aan het plan, maar stelde als voorwaarde, dat het door de architect van het Olympisch Stadion Jan Wils ontworpen zou worden. Dit uit vrees dat het bedrijfsgebouw het karakter van Amsterdam-Zuid zou aantasten. Wils zou het aanvankelijk beneden zijn stand gevonden hebben een bedrijfsgebouw te ontwerpen, maar het royale honorarium dat hem in het vooruitzicht gesteld werd, deed hem uiteindelijk toch instemmen.

Achterzijde
Het ontwerp kwam in 1930 gereed en voorzag in een showroom, een ‘quick service’ en kantoren op de begane grond en een werkplaats op de eerste verdieping.  Toegankelijk door middel van een hellende oprit. Geheel naar wens van de gemeente streefde Wils naar een evenwichtige wisselwerking tussen het bedrijfsgebouw en het Olympisch Stadion. Door het betonskelet bezit het gebouw grote raampartijen en heeft het een flexibele indeling, terwijl het in stijl nog steeds volkomen aansluit bij het ernaast gelegen stadion. Het gebouw is uitgevoerd in een okergele verblendsteen. Tegenwoordig is het witgeschilderd. Waarschijnlijk gebeurde dit om het beter te laten aansluiten bij het tweede bedrijfsgebouw Citroën aan de ‘rechterkant’ van het Stadionplein, dat van 1958 tot 1960 werd gebouwd, eveneens naar ontwerp van Wils. In de jaren ’70 werd het gebouw gerenoveerd.

Toekomst
De twee voormalige Citroëngebouwen op het Stadionplein heten nu The Olympic 1931 en The Olympic 1962. Als het aan de ontwikkelaar ligt, wordt het hele gebied rondom het Stadionplein voortaan The Olympic Amsterdam genoemd. Vanuit een van de oude Citroëngarages aan het Stadionplein worden binnenkort mogelijk weer auto’s verhandeld. Volkswagen- en Audi-importeur Pon gaat zich vestigen in The Olympic 1931, het zuidelijke pand naast het tankstation. In The Olympic 1962 komt onder andere het nieuwe Europese hoofdkantoor van het snelgroeiende Amerikaanse sportmerk Under Armour.

Bruisend stadsplein
Na decennia van discussie ondergaat ook het Stadionplein een snelle transformatie. Op het voormalige parkeerterrein wordt al een tijdje gebouwd aan twee verschillende panden: een noordblok met honderd appartementen en een zuidblok met onder meer een hotel. Op de begane grond van beide panden is ruimte voor winkels en horeca. Samen met de twee oude Citroëngarages aan de overkant, waarvan de renovatie nu ook begonnen is, ontstaat er volgens vastgoedbelegger Bouwinvest, eigenaar van de oude Citroëngebouwen, vanaf eind 2017 ‘een bruisend stadsplein’.

Nederland Monumentenland en haar onderdelen worden ondersteund door:

© Nederland Monumentenland 2019